Teával az egészségért

A tea a víz után a legtöbbet fogyasztott ital a világon, nem is hiába. Finom íze, élénkítő tulajdonsága és egészségre gyakorolt jótékony hatásai miatt a mindennapi élet szerves részévé és a kutatások középpontjává vált. A tea (Camellia sinensis L.) Ázsiában honos örökzöld cserje, amelynek leveléből készül az a forrázat, amit teának nevezünk. Attól függően, hogy miként dolgozzák fel a leveleket, fekete vagy zöld teáról beszélhetünk. A fekete teával ellentétben a zöld tea esetében a teacserje leveleit nem fermentálják, hanem gyorsan szárítják, így megelőzik bizonyos anyagok bomlását.

A zöld teát élvezeti és gyógyhatásai miatt évezredek óta használják Ázsiában; Európában 1610 körül kezdték italként fogyasztani, de gyógynövényként is használták vízhajtó, emésztést segítő és fejfájás csillapító hatása miatt.

A tealevél sokak által ismert tartalomanyagai a koffein, teofillin és teobromin, amelyeknek élénkítő, hörgőtágító és vízhajtó hatását köszönheti. Ezeken túl, további értékes vegyületeket is tartalmaz, például cserzőanyagokat, amelyeknek hasmenésgátló tulajdonsága van. A kutatások nagy figyelmet szentelnek a tealevél egyik polifenolos anyagának, az epigallokatekin 3-O-gallátnak, amely erőteljes antioxidáns és gyulladásgátló vegyület; a zöld tea daganatmegelőző hatásában is szerepet játszhat.

A rendszeres, nagy mennyiségű zöld tea fogyasztás (5–10 csésze) bizonyos gyomor-bélrendszeri daganatok és az érelmeszesedés megelőzésében betöltött szerepét epidemiológiai vizsgálatok bizonyítják. Más ráktípusok pl.: prosztatarák megelőzése esetén is közöltek biztató eredményeket.

Klinikai vizsgálatok alapján valószínűsíthető, hogy a zöld tea csökkenti a szorongást és javítja az agyi működéseket, pl.: a memóriát és figyelmet. Ezeket a hatásokat valószínűleg nem egyetlen összetevő okozza.

A zöld tea tartalmú termékek – oly gyakran reklámozott – testsúlycsökkentő hatását ezidáig nem sikerült tudományos vizsgálatokkal alátámasztani.

Élvezeti és élénkítő céllal történő ital készítése céljából, 5 percig kell áztatni a tealeveleket. Hasmenés gátlására érdemes tovább végezni a kivonást (15–20 percig), hogy biztosítsuk a cserzőanyagok kioldódását.

A zöld tea italként való fogyasztása biztonságos, specifikus mellékhatások nem ismertek. A közvetlenül lefekvés előtti teázás ugyanakkor nem ajánlott, mivel nehezítheti az elalvást. A zöld tea kivonat alkalmazása viszont óvatosságot kíván, mivel több esetben előfordult, hogy különböző termékekben található zöld tea kivonatok májkárosodást okoztak, amely mellékhatás mechanizmusára még nem derítettek fényt.

gyógyszerész

2 cikk

Cimkék

Az alábbi cikkeket olvasta már?

Top